DIANGGARKAN hampir 5.6 juta kanak-kanak Malaysia yang ke sekolah berdepan dengan masalah beban berganda malnutrisi.
Beban berganda malnutrisi didefinisikan sebagai kewujudan kekurangan khasiat bersama khasiat berlebihan dalam populasi yang sama dan merentasi jangka hayat.
Dalam bahasa mudah, kanak-kanak yang kurang mendapat makanan berkhasiat berisiko untuk menjadi obes apabila dewasa kelak.
Turut membimbangkan adalah peningkatan masalah penglihatan dalam kalangan kanak-kanak di negara ini dengan prevalens miopia atau rabun jauh bagi kanak-kanak berusia 7 tahun meningkat sebanyak 9.8 peratus kepada 34.4 peratus pada usia 15 tahun.
Sungguhpun sesetengah masalah penglihatan tidak dapat dielakkan disebabkan pelbagai perkara, namun ada yang berpunca daripada kurangnya penjagaan mata yang baik.
Bagi mengatasi isu ini, Ayam Brand, satu jenama warisan Tanah Melayu yang berusia 131 tahun, yang terkenal dengan produk makanan berkualiti tinggi, sihat dan lazat yang bebas daripada bahan pengawet dan MSG, serta diyakini kehalalannya, kini kembali dengan inisiatif tahunannya, Kempen Komuniti Penyayang 2023.
Bertemakan #AyamBersamaMu yang berkonsepkan ‘Tambah Sihat Bersama Ayam Brand’, kempen ini telah mendekati 1,065 kanak-kanak daripada 25 rumah kebajikan di enam negeri untuk menyediakan bekalan makanan selama dua bulan atau kira-kira 35,028 makanan berkhasiat.
Bukan sekadar menyumbang produk makanannya, Ayam Brand dengan usaha sama KPJ Healthcare Berhad (KPJ Healthcare) akan mengadakan bengkel pemakanan sihat bagi membimbing kanak-kanak mengenai pilihan makanan yang lebih berkhasiat berdasarkan konsep 3S (Suku-suku Separuh) Pinggan Sihat Malaysia.
Bagi menangani masalah penglihatan, Ayam Brand bekerjasama dengan Focus Point Vision Care Group Sdn. Bhd. untuk menyediakan pemeriksaan kesihatan mata dan cermin mata preskripsi secara percuma kepada kanak-kanak yang memerlukan di rumah amal terbabit.
Di samping itu, setiap rumah yang mengambil bahagian akan turut menerima produk-produk Ayam Brand yang kaya dengan protein, kalsium, Omega-3 dan serat, serta diyakini halal, termasuk Tuna Mayones Ayam Brand, Kacang Panggang dalam Sos Tomato Ayam Brand dan Soya Kepingan Lepa Ayam Brand.
Malah Ayam Brand juga telah disenaraikan dalam senarai putih Jakim sebagai Jenama Makanan Halal Yang Diyakini.
Dalam pada itu, Pengurus Pemasaran A. Clouet (Malaysia) Sdn. Bhd., Teoh Wei Ling berkata, risiko malnutrisi berganda dan miopia dalam kalangan kanak-kanak di Malaysia memerlukan sokongan daripada semua pihak termasuk organisasi seperti Ayam Brand.
“Inilah sebab Ayam Brand mengambil pendekatan untuk membantu. Secara ideal, kanak-kanak perlu mendapatkan makanan berkhasiat sejak mereka lahir.
“Ayam Brand mempunyai sejarah yang panjang dalam menyumbang produk berkhasiat dan sihat kepada komuniti, malah kami akan meneruskan komitmen ini.
“Sungguhpun demikian, walaupun kami percaya bahawa penyediaan produk kami merupakan satu penyelesaian segera, tetapi untuk jangka panjang, mendidik kanak-kanak untuk membuat pilihan makanan yang lebih sihat merupakan satu keutamaan,” katanya.
Tambahnya, produk ikan mereka kaya dengan protein, kalsium, Omega-3, serta vitamin dan mineral yang memberi manfaat kesihatan kepada kanak-kanak termasuk kesihatan mata mereka.
Sementara itu, berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Universiti Sains Malaysia (USM) mendapati Sardin dalam Sos Tomato Ayam Brand mempunyai 7.1 kali lebih tinggi kandungan Omega-3 berbanding sajian yang menggunakan ikan sardin yang ditangkap segar.
Selain itu, mackerel dalam Sos Tomato Ayam Brand mengandungi 7.6 kali lebih tinggi Omega-3 berbanding sajian sama masakan ikan mackerel yang ditangkap segar.
Mengulas lanjut, Wei Ling berkata, kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand, yang kini memasuki tahun ke-16, telah menyumbang lebih 2.1 juta hidangan sihat dan menyediakan makanan berkhasiat kepada lebih 27,293 individu di 610 rumah kebajikan dan NGO.
Dalam pada itu, di bengkel-bengkel yang diadakan kanak-kanak berpeluang untuk mempelajari cara membuat pilihan makanan yang lebih sihat menerusi sesi menarik dan penuh bermaklumat bersama pakar pemakanan antaranya, Nabihah Hannan Razaleigh yang merupakan pakar pemakanan KPJ Tawakkal Kuala Lumpur Specialist Hospital.
Nabihah Hannan telah berkongsi tentang Pinggan Sihat Malaysia serta memperkenalkan kepentingan Omega-3 dalam penjagaan kesihatan mata.
Kemudian, setiap kanak-kanak mempraktikkan pengetahuan baharu mereka dengan menyediakan snek sihat yang mengikuti konsep Suku-suku Separuh dibantu oleh pasukan KPJ dan Ayam Brand.
“Pengambilan makanan berkhasiat adalah penting bagi kesejahteraan menyeluruh kanak-kanak, khasnya pengambilan protein untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
“Antara sumber protein yang baik adalah ikan berlemak seperti tuna, saba, sardin dan mackerel yang mengandungi sumber Omega-3 yang baik, yang penting untuk perkembangan otak dan kesihatan mata kanak-kanak.
“Memandangkan tubuh tidak boleh menghasilkan Omega-3, kita perlu mendapatkannya daripada sumber makanan. Setiap individu perlu mempertimbangkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 2 hidangan ikan berlemak setiap minggu,” kata Nabihah Hannan.
Selain itu, kanak-kanak terbabit juga mengambil bahagian dalam permainan padanan memori dan baling bola yang membenarkan mereka melatih daya ingatan serta koordinasi tangan-mata sebagai satu cara untuk memperkukuhkan lagi apa yang dipelajari pada bengkel tersebut.
Setiap ahli dalam pasukan yang memenangi permainan tersebut menerima pingat, manakala peserta lain menerima hadiah saguhati.
Dalam masa yang sama, pasukan daripada Focus Point Group turut berada di setiap lokasi untuk memeriksa kesihatan mata semua kanak-kanak.
Cermin mata preskripsi anjuran Ayam Brand akan diberikan kepada mereka yang memerlukannya dalam masa terdekat.
Dalam pada itu, wakil-wakil daripada rumah kebajikan terlibat menyatakan penghargaan mereka atas sokongan berterusan Ayam Brand serta impak transformasi terhadap kehidupan kanak-kanak di bawah jagaan mereka.
Pengurus Rumah Kasih Harmoni Paya Jaras, Jamaluddin Wahab berkata, mereka sentiasa tertunggu-tunggu Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand.
Menurutnya, bagi mereka, produk Ayam Brand adalah enak, berkhasiat dan memberikan variasi yang kelainan berbanding hidangan harian mereka.
“Kami amat menghargai sokongan yang diberikan. Selain itu, kami juga menantikan kempen ini kerana ia menyeronokkan, berilmu, penuh maklumat dan menarik minat serta mencetuskan semangat kepada kanak-kanak untuk sentiasa sihat dan menjaga pemakanan mereka.
“Kami amat mengalu-alukan sumbangan cermin mata preskripsi kerana segelintir kanak-kanak di rumah ini mengalami miopia,” jelasnya.
Tambahnya, cermin mata juga agak mahal dan sumbangan ini pasti akan membantu mereka melihat dengan lebih jelas pada masa hadapan. – KOSMO!ONLINE