PETALING JAYA – Jumlah pelancong Malaysia ke Taiwan telah meningkat sebanyak 97 peratus kepada lebih daripada 170,000 orang berbanding tempoh sebelum pandemik lalu menjadikan negara ini sebagai salah satu pasaran pelancongan penting dari Asia Tenggara ke negara berkenaan.
Sejak 2019, Taiwan telah disenaraikan sebagai antara tiga destinasi utama bukan OIC dalam Indeks Perjalanan Muslim Global (GMTI), Taiwan kerana diiktiraf berjaya menonjolkan persekitaran pelancongan mesra Muslim.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan, sebagai usaha mengukuhkan lagi industri pelancongan negara berkenaan, Biro Pelancongan Taiwan telah melancarkan promosi komprehensif yang menyasarkan pasaran pelancongan untuk Muslim Malaysia.
Menggunakan jenama ‘Salam Taiwan’ sejak 2018, ia bertujuan untuk menonjolkan Taiwan sebagai destinasi yang mengalu-alukan kedatangan pelancong Muslim Malaysia.
Majlis tersebut telah disempurnakan oleh Ketua Bahagian Antarabangsa Biro Pelancongan, Huang Yi-Cheng dan Pengarah Pejabat Ekonomi dan Kebudayaan Taipei di Kuala Lumpur, Chou Shi-Pi.
Mencari kelainan pada tahun ini, biro tersebut telah melantik artis Nabila Razali sebagai Duta Promosi.
“Selain itu, kami turut melancarkan risalah perjalanan muslim baharu dan kempen pengundian ’72 jam di Taiwan’, menjemput rakyat Malaysia mengundi jadual perjalanan ke Taiwan yang mereka gemari di laman web.
“Peserta bakal berpeluang memenangi pakej pelancongan Taiwan selama empat hari tiga malam untuk dua orang, termasuk tambang penerbangan pergi balik,” jelasnya.
Tambah kenyataan itu, video promosi tersebut akan disiarkan melalui iklan TV Malaysia, papan iklan elektronik luar dan platform online.
Pada bulan September, Biro Pelancongan Taiwan akan mengambil bahagian dalam Pameran Pelancongan MATTA di Kuala Lumpur dengan menawarkan pelbagai pakej diskaun pelancongan bertujuan untuk menggandakan peluang perniagaan bagi pasaran Muslim Malaysia. -KOSMO! ONLINE