PETALING JAYA – Terengganu berdepan dengan krisis gangguan bekalan gula semasa cuti Aidilfitri lalu dan berdasarkan kepada laporan, krisis tersebut berpunca daripada permintaan tinggi daripada pasaran selain penutupan sementara dua buah kilang pengeluar.
Isu berkaitan kekurangan gula di negeri tersebut sepatutnya dilihat sebagai memberi amaran kepada kerajaan bahawa idea ini tidak boleh dilayan iaitu duopoli yang sukar apatah lagi kuasa monopoli yang diamalkan dalam industri berkenaan.
Seorang penganalisis, Wan Mohd Farid Wan Zakaria berkata, kerajaan sepatutnya menggalakkan persaingan dan memberi tumpuan terhadap usaha untuk membina kapasiti bagi menyokong industri berkembang dan dalam masa yang sama memaksimumkan potensi.
“Malaysia memerlukan idea baharu dan visi yang kukuh untuk membina semula ekonomi.
“Pemimpin mesti menahan godaan untuk mendekati buku permainan lama seperti mewujudkan monopoli dan menggalakkan tingkah laku dalam anti persaingan,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.
Beliau mengulas laporan media baru-baru ini yang menyatakan bahawa seorang ahli perniagaan terkemuka Malaysia yang mempunyai hubungan mendalam dengan kerajaan dan minat sedia ada dalam industri gula berminat untuk membeli daripada peneraju pasaran.
Wan Mohd. Farid yang merupakan Pensyarah Kanan di Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM berkata, paling penting kini, Malaysia memerlukan pemimpin negara yang menunjukkan kepada kepimpinan dan melakukan perkara yang betul.
“Bercakap dan utamakanlah pengguna tetapi bukan untuk kepentingan perniagaan yang besar.
“Kerajaan perlu menghapuskan kuasa monopoli pengeluaran gula di pasaran sekarang kepada lebih banyak syarikat bagi mewujudkan persaingan, bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan dan mengekang kenaikan harga gula pada masa hadapan,” ujarnya.
Tambah beliau, melalui persaingan terbuka, antara beberapa syarikat akan mewujudkan ekosistem ekonomi yang lebih kondusif danbakal memberi manfaat besar kepada orang ramai sebagai pengguna akhir.
“Beberapa masalah biasa yang dikaitkan dengan isu monopoli dalam pasaran Malaysia hari ini adalah syarikat mempunyai keupayaan untuk menetapkan harga tanpa menghadapi persaingan yang ketara.
“Syarikat monopoli sering mengehadkan pilihan pengguna dengan menawarkan rangkaian produk atau perkhidmatan yang terhad, kekurangan inovasi dan kepelbagaian dalam pasaran.
“Tambahan pula, syarikat juga kurang motivasi untuk melabur dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) atau memperkenalkan teknologi baharu, kerana mereka tidak perlu bersaing dengan mana-mana syarikat lain.
“Mereka menjadi lebih dominan dan sering mencipta halangan kepada kemasukan pesaing berpotensi dan menyukarkan perniagaan baharu memasuki pasaran,” katanya. -KOSMO!ONLINE