KUALA LUMPUR – Johor Lady Loft (JLL) memiliki keunikan tersendiri untuk membantu kumpulan sasaran khusus bagi usahawan wanita membangunkan perniagaan masing-masing berdepan dengan persekitaran ekonomi yang semakin mencabar.
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Nora Rahmat berkata, berbeza daripada trend semasa usahawan mengikuti kelas mentor dan business coaching, JLL lebih fokus kepada konsep tersendiri mendekati ahli melalui cara lebih holistik bertujuan untuk membantu usahawan menjadi lebih berdaya saing, berani dan berdikari dalam bidang perniagaan ini.
Lebih menarik, ia juga memberi peluang kepada ahlinya menyumbang kepada masyarakat yang memerlukan melalui badan bukan kerajaan (NGO), yang mana lima peratus daripada hasil pendapatan didermakan kepada tujuan berkenaan.
Nora yang berpengalaman tinggal dan bekerja di Eropah selama 20 tahun itu mahu menjadikan JLL sebagai platform untuk membina rangkaian dengan usahawan dari luar negara bagi membantu wanita menembusi pasaran global.
“Ahli JLL juga terdiri daripada usahawan pelbagai kaum dan juga dari luar negara.
“Jadi platform ini tidak tertumpu di pasaran domestik, malah mereka mampu berinteraksi dengan pelabur luar melalui pertemuan secara maya yang diadakan.
“Seiring pembukaan sempadan, hubungan dagangan antara usahawan tempatan dengan masyarakat niaga di luar negara akan menjadi lebih mudah dan lancar,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis sesi perbincangan untuk tempoh suku pertama di Suke TV Production House, Jalan Pudu di sini baru-baru ini.
Nora menjelaskan, JLL merupakan sebuah perniagaan sosial yang mula beroperasi sejak tiga tahun lalu dan baru melancarkan keahliannya secara rasmi pada awal tahun ini.
Menurut beliau, JLL kini mempunyai seramai 50 ahli, tetapi hubungannya secara langsung dengan entiti perniagaan lain bagi menjalankan aktiviti dan kerjasama strategik membolehkannya memiliki lebih daripada 1,000 ahli.
“JLL bukan tertumpu kepada usahawan wanita di Johor sahaja, tetapi ia terbuka kepada wanita bukan sahaja di dalam negara tetapi juga di peringkat antarabangsa.
“Ia juga tidak memfokuskan kepada perniagaan bersaiz besar, perusahaan kecil dan sederhana, tetapi juga usahawan dari segmen mikro.
“Kebanyakan usahawan wanita masa kini ramai yang terlibat dengan produk kecantikan sahaja.
“Bagi keahlian JLL, ia meluas kepada segmen perkhidmatan, bidang makanan dan minuman, malahan juga profesional,” jelas Nora. -KOSMO! ONLINE