SEPANG – Malaysia Airports mendapat pengiktirafan dengan berjaya membawa pulang Anugerah Perak dalam Host Culture Transformation pada anugerah berprestij International Customer Experience Awards (ICXA ’20) yang telah dianjurkan bulan lepas.
Penganugerahan kerana telah mencapai pengalaman pelanggan itu diperoleh dalam kategori Customer-Centric Culture.
Host Culture Transformation merupakan sebuah program yang dianjurkan bagi tujuan meningkatkan taraf pengalaman pelanggan yang diberikan oleh seluruh komuniti lapangan terbang.
Berdasarkan falsafah perkhidmatan ‘Happy Users, Caring Hosts’, program tersebut telah dimulakan pada tahun 2018 dan sejak itu telah melatih sekitar 10,000 pengendali dari industri penerbangan di seluruh negara untuk menerapkan budaya perkhidmatan terbaik.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports, Datuk Mohd. Shukrie Mohd. Salleh berkata, pengiktirafan itu merupakan satu lagi bukti kejayaan transformasi budaya perkhidmatan lapangan terbang kepada budaya yang berpusat pada pelanggan.
“Sejak pelaksanaan program Host Culture Transformation, standard perkhidmatan di lapangan terbang kami telah menunjukkan peningkatan yang ketara.
“Pada suku kedua tahun ini sahaja, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) telah mencetak 4.94 daripada 5.00 dalam tinjauan Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang (ASQ) global yang dikendalikan oleh Council Council Antarabangsa (ACI) setiap suku tahun.
“Susulan daripada rekod yang baik telah meletakkan KLIA di tempat 10 teratas lapangan terbang di dunia,” katanya menerusi kenyataan akhbar di sini hari ini.
Mengulas lanjut, Mohd. Shukrie berkata, Malaysia Airports menghargai sumbangan dan kerjasama yang diberikan semua pihak berkepentingan termasuk daripada agensi kerajaan, syarikat penerbangan, pengendali darat dan rakan niaga yang membolehkan pengiktirafan itu diperolehi.
“Saya gembira dan bersyukur melihat semua pemegang kepentingan kami menunjukkan komitmen luar biasa bukan sahaja untuk program ini malahan objektif di sebaliknya adalah untuk menjadikan Malaysia bangga dengan perkhidmatan yang ditawarkan di lapangan terbang,” katanya.
Beliau berkata, sebagai pemenang Anugerah Perak untuk ICXA ’20, pihaknya akan terus mengekalkan momentum sebagai institusi perkhidmatan pengalaman pelanggan global terkemuka seperti Shell, SAP, Perkhidmatan Perundingan Telenor dan TATA Consultancy Services.
Pelaksanaan program itu juga disokong oleh aplikasi digital seperti Front Liner Behaviour Assessment Programme dan Exceptional People Proactive Playbook yang menilai dan membimbing barisan hadapan dalam memberikan perkhidmatan yang luar biasa kepada penumpang.-K! ONLINE